Verduurzamen, hoe dan? Oktober - energie besparen


Met onze groene energie, na-isolatie en zonnepanelen zijn Henry en ik al aardig bezig ons huis te verduurzamen. Maar we kunnen nog veel duurzamer gaan leven. Vanaf augustus 2018 stellen wij ons daarom elke maand een verduurzamingsdoel. In Augustus vergroenden we onze tuin. In september fietste Miriam. In oktober bepaalden we onze ecologische voetafdruk en bespaarden energie.

In oktober werd het echt tijd voor een nieuwe wasmachine en droger. Onze oude machines waren erfstukken, die we kregen in 2007 en 2008. Beide machines waren dus tussen de 15 en 20 jaar oud en kregen behoorlijke ouderdomsklachten. Afgelopen zomer bezocht ik met David het Openluchtmuseum en ontdekten we hoe de was werd gedaan voor de uitvinding van de wasmachine. Geen wonder dat de eerste huismoeders zo verguld waren met hun machine. Ik zou ook niet zonder willen. Maar de huidige wasmachines en drogers zijn zoveel zuiniger dan onze oudjes, dat het duurzamer is ze te vervangen dan ze te laten repareren. We hebben ze vervangen voor een wasmachine en droger met energielabel A+++.

In het licht van onze nieuwe aanschaf, besloten we in oktober zo energiezuinig mogelijk te leven. We gebruiken nu als huishouden ongeveer 1100 m3 groen gas, 2000 kwH electriciteit. Dat is relatief weinig: een gemiddeld huishouden gebruikt 1300 m3 aardgas en 2900 kwh electriciteit. Zou toch mooi zijn als we ons energiegebruik lager kunnen kijgen dan wat we opwekken met onze zonnepanelen.
Nu waren we al redelijk zuinig met onze energie: we verwarmen alleen de woonkamer, de badkamer en de werkkamer en alleen wanneer we er zijn. We hebben de tv standaard uit, niet standby. We hebben vrijwel alleen maar LED-verlichting. Wat konden we nog meer doen, behalve onze wasmachine vervangen? Voor bruikbare tips keek ik op https://www.klimaatgids.nl/energieverbruik/101-tips-om-energie-te-besparen.

De energieslurpers in een huishouden zijn de machines: was, droger, afwas, koelkast, vriezer, tv, computer etc. Tip 1: gebruik de machines op de optimale capaciteit: Henry pakt de afwasmachine altijd zo vol dat de afwas niet schoon wordt, dus wij moeten juist ietsje eerder de machines aanzetten. Tip 2: was zo koel mogelijk en op de eco-stand. Check! Alleen, om nare geurtjes tegen te gaan is het wel nodig om 1x per 3 maanden (of als je was muf gaat ruiken) een kookwas te draaien (90 graden), daar gaan de bacteriën in je wasmachine dood van. Natuurlijk hebben we een wasrek voor de bonte was. De droger gebruiken we voornamelijk voor de handdoeken en het ondergoed. Je kleding slijt namelijk ook enorm van de droger.  Tip 3: zet de vriezer tenminste 10 cm van de muur, anders wordt de vriezer warm van zijn eigen warmte. Ontdooi de vriezer regelmatig en vervang de rubbers. Tip 4: plaats isolatiefolie achter de verwarming, want veel warmte trekt je muren in, in plaats van in het huis. 

De vriezer was snel verplaatst en ook ontdooien is gelukt. Nu nog achter de rubbers en het isolatefolie aan. Ik nam ook een aantal tips voor kleinere maatregelen ter harte: Wanneer ik thuis ben kook ik ’s ochtends een thermoskan water, die ik kan gebruiken voor thee, Elise’s melk en voor de kleine handafwasjes: dat scheelt elke dag een aantal keer water opwarmen. Verder ben ik meer gaan letten op het uitzetten van onze laptops en het uit de stopcontacten trekken van adapters. De thermostaat heb ik een graadje lager gezet en ik trek sloffen aan in huis. Ik werd wel spontaan verkouden en kreeg ruzie met de thermostaat in de badkamer. Ik merk dat deze kleine maatregelen me meer moeite kosten dan de grote gebaren: nieuwe goede gewoontes moeten er echt eerst inslijten, maar dit blog is dan wel weer een goede stok achter de deur.

Zo stapje voor stapje doen we steeds zuiniger met energie. Want wat je niet gebruikt, hoef je ook niet te produceren.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Verduurzamen, hoe dan? Afrekenen met cynisme en perfectionisme

Integreren, hoe dan? Elkaars feesten vieren

Integreren, hoe dan? afl. 17 Op zoek naar een droombaan