Integreren, hoe dan? Elkaars feesten vieren

Photo by Laupo Beta from FreeImages.com


Mijn dochter van anderhalf is dol op onze Turkse buurvrouw. Elke keer dat ze ontsnapt rent ze naar de buren en klopt op het raam, in het volste vertrouwen dat de deur zal opengaan en de buurvrouw haar een Turkse lekkernij zal toestoppen.

Onze buurvrouw houdt er namelijk van haar bakkunsten met ons te delen. En wij houden daar ook van. Wanneer er een Islamitisch feest is, wordt er dan ook regelmatig een bord met lekkers over de schutting gegeven. Aanstaande zondag is het offerfeest. Eid Mubarak! Helaas zijn we niet thuis, maar ik vier deze feesten graag een beetje met mijn buren mee. Jammie!

Afgelopen mei vielen er een aantal feesten uit verschillende tradities dicht bij elkaar: Pasen, Pascha, Ramadan en 5 mei. Her en der door het land werden gecombineerde feesten gehouden: Vrijheidsiftars bijvoorbeeld, o.a. georganiseerd door de organisatie Vrijheidstour. Ik word enthousiast van dit soort initiatieven. Maar ik hoorde ook kritiek om me heen: sommigen vonden dit weer een teken aan de wand van de ”islamisering” van de Nederlandse samenleving. *Zucht*

Samen feest vieren, samen eten en vreugde delen is een mooie eerste stap in het opbouwen van vriendschap. Kerst en Pasen zijn belangrijke feesten voor mij, die ik traditioneel deel met mijn familie. De laatste jaren vieren we deze feesten steeds vaker ook met vrienden en buren. De boodschap is: “jij bent belangrijk voor mij”. Dat is ook de boodschap die ik ontvang als er een bord koekjes over de schutting wordt doorgegeven, of wanneer ik word uitgenodigd voor een iftarmaaltijd.

Tijdens het eten, komen de gesprekken en de verbinding: wat vier je nu met dit feest? Hoe vier je dit feest? Waarom is het belangrijk voor je? Zo verdiept de relatie met je buren en vrienden. In een tijd van groeiende eenzaamheid is dat geen overbodige luxe.

Heb je een feestje, of weet je dat er een belangrijk feest aankomt voor je buren? Betrek ze erbij, al is het maar door een schaal koekjes over de schutting. En dit blog herinnert mij eraan: ik moet nodig gaan bakken voor aanstaande zondag.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Verduurzamen, hoe dan? Afrekenen met cynisme en perfectionisme

Integreren, hoe dan? afl. 17 Op zoek naar een droombaan