Integreren, hoe dan? Afl. 11 Sint en Piet
De nationale
sinterklaasintocht is dit jaar op nog geen 20 minuten fietsen, met fietskar en
kinderen, van mijn huis vandaan: aan de Zaanse schans. Toen het bekend werd gemaakt
werd ik overspoeld door enthousiaste whatsappjes van vrienden en familie. Ik
zelf was minder blij, want Sinterklaas is inmiddels verworden tot een moreel dilemma
van ongekende proporties en een veiligheidsissue. En dit allemaal vanwege de
vormgeving van het hulpje van de sint: zwarte Piet.
Ik was als kind groot fan
van zwarte Piet. Hij was kinderlijker dan de sint en dus benaderbaarder. Mijn
brieven gingen naar Piet, zijn kleren vond ik mooi, ik was ervan overtuigd dat
Piet zwart was vanwege de schoorsteen en dacht niet na over zijn negroïde
uiterlijk en grote oorbellen. Ik groeide dan ook op in een vrijwel blanke
omgeving. Er zaten 2 negroïde kindjes in mijn basisschoolklas en 1 in mijn middelbare
schoolklas. Over de slavenhandel had ik op 4 jarige leeftijd nog nooit gehoord.
Er is geen reden waarom sinterklaas iets met racisme te maken zou hoeven hebben,
maar:
Een aantal jaar geleden
liep ik in het rijksmuseum rond en zag daar een schilderij met allemaal zwarte
pieten: Het was een schilderij uit de koloniale tijd, en de zwarte pieten waren
Afrikaanse slaven. O… Dus laten we eerlijk zijn: Ja, in het Sinterklaasverhaal is Piet een kindervriend, geen slaaf maar hulp van Sint en veel kinderen lopen weg met hem. Maar hij is ook de domme
clown, die de boel altijd in de soep liet lopen. En hij is vormgegeven als een
Afrikaanse slaaf.
Mijn zoon zit op een
gemengde school, veel van zijn vriendjes hebben een mooi kleurtje. Ik zou
als moeder door de grond zakken als hij tijdens een ruzie een van zijn
vriendjes uitschold voor Zwarte Piet. En al voed ik David anders op, zolang
Zwarte Piet blijft als hij is, zullen er kinderen vanwege hun huidskleur
uitgescholden worden voor Zwarte Piet.
Kortom: helaas heeft
Zwarte Piet anno 2018 zowel met slavenhandel als racisme te maken. Dus maak van
Piet een roetveegpiet, een regenboogpiet of geef hem willekeurig welk ander kleurtje dan
ook en trek ‘em alstublieft een ander pak aan. Sinterklaas is dan nog steeds een kinderfeest
en Piet blijft zijn grappige, beetje klunzige sidekick. Alleen de associatie tussen
Piet, een negroïde uiterlijk en de slavenhandel verdwijnt.
In mijn vorige blog over
integratie schreef ik: Cultuur verandert, dat kan je als volwassene best aan. Ik denk dat we als Nederland een niet-zwarte Piet ook best aankunnen. Een niet-zwarte Piet tast onze kwaliteit van leven namelijk niet aan, verbetert die hoogstens voor onze medelanders. De kinderen realiseren zich hoogstens een jaartje eerder waar de cadeaus eigenlijk vandaan komen. Bovendien
kan ik dan weer zorgeloos mijn kinderen naar de intocht
meenemen.
Reacties
Een reactie posten