Zo! Geïnspireerd door sociaal ondernemen


Wat hebben een platform voor lokaal ondernemen, een vitaliteitscoach, een kruidentheemerk en een buurthuis gemeen? Op het oog niet zoveel, ze zijn hoogstens complementair aan elkaar. Ik heb het hier over 4 sociale ondernemingen die ik en 8 andere young professionals de afgelopen 3 maanden heb ondersteund bij het opbouwen van hun bedrijf: GoodNeighbours is een platform dat ondernemende buurtgenoten zichtbaar maakt voor hun buurtgenoten. Labuwa is een vitaliteitscoach die juist ook vrouwen uit sociaal economisch kwetsbare contexten zich vitaler wil laten voelen; Kruidenthee Amsterdam wil bijdragen aan de biodiversiteit en een groener Amsterdam door het lokaal kweken en verwerken van kruiden in Amsterdam; en De Gibraltar is de ontmoetingsplek voor bewoners van de Gibraltarbuurt waar ze elkaar kunnen inspireren tot een duurzame, gezonde en sociale levensstijl. 


Afgelopen maanden was ik trainee bij Starters4communities, een organisatie die sociaal ondernemen in Nederland wil stimuleren door starters en Young professionals te koppelen aan startende sociaal ondernemers. Deze Young professionals ondersteunen de startende ondernemers bij het opzetten van hun onderneming. Het was voor mij de kans om te ontdekken hoe ik mijn sociale hart kon koppelen aan mijn kennis van bedrijfsleven en overheid.

Sociaal ondernemen, ondernemen waarbij het oplossen van een maatschappelijk vraagstuk centraal staat in plaats van winst maken, is sterk in opkomst in Nederland. Maar we lopen nog flink achter op onze buurlanden. We hebben bijvoorbeeld geen aparte juridische vorm voor sociaal ondernemingen. Dit hindert jammerlijk de samenwerking met gemeentes, die nog sterk denken in stichtingen en NGO’s (rechtsvormen waar winstgevend zijn taboe is). Maar er zijn ook successen: denk bijvoorbeeld aan Tony Chocolonely en bierbrouwerij de Prael. Na deze drie maanden ben ik overtuigd dat voor het bouwen van een inclusieve en duurzame samenleving sociale ondernemingen een onmisbare bouwsteen zullen blijken te zijn.
 
Afgelopen vrijdag was het afsluitende pitch-event, waar wij als Young Professionals 'onze' projecten mochten presenteren. Bob van Lanen en ik lieten zien dat vanuit een sterke visie een redelijke businesscase kon worden ontwikkeld waarin de beheerders van De Gibraltar met name gezonde, duurzame en sociale activiteiten zouden faciliteren. Door in te zetten op een vaste groep vrijwilligers en veel verschillende activiteiten uit te proberen zien wij kansen voor De Gibraltar zich te ontwikkelen tot een bloeiend buurthuis gerund door twee betrouwbare en ondernemende buurtbewoners. Onze pitch werd beloond met de 1e prijs vanwege de duidelijke bijdrage die wij hebben kunnen leveren aan De Gibraltar. 

Ik heb ontdekt dat ik belangrijke kennis en vaardigheden bezit om ondernemers te helpen bij het uitwerken en communiceren van hun bedrijfsideeën. En ook dat ik energie krijg van het mee mogen denken met sociale, ondernemende mensen. Rhea en Jolanda, beheerders van De Gibraltar, zijn voor mij voorbeelden van moedige, energieke ondernemers met een groot hart. Ik heb veel nieuwe ideeën gekregen voor sociaal ondernemingen die cohesie en duurzaamheid in hun buurt willen bevorderen.

Laat je ook inspireren tot betekenisvol ondernemen: kijk eens op de website van Starters4communities, De Gibraltar of een van de andere ondernemingen. Wil je graag zelf een sociale onderneming opstarten, maar kan je wel een steuntje in de rug gebruiken bij het uitwerken van je plannen? Ik sta voor je klaar: www.wij-perspectief.nl

Reacties

Populaire posts van deze blog

Integreren, hoe dan? Elkaars feesten vieren

Verduurzamen, hoe dan? Afrekenen met cynisme en perfectionisme

Integreren, hoe dan? afl. 17 Op zoek naar een droombaan