Verduurzamen, hoe dan? Recycle december


Gedoe
Iedereen is voor duurzaamheid, maar duurzaam leven blijkt een uitdaging. Waarom? Omdat de grootste vijand van verduurzamen gemakszucht is. De grote supermarkten, onze huishoudelijke apparaten, onze kant en klaar maaltijden, handig in porties verpakte voeding, en alle wegwerpspullen: ze sparen ons tijd uit. De afgelopen maanden blijkt elke keer weer dat onze routine doorbreken, hoe nobel het doel ook, voelt als veel gedoe. En dus word ik geconfronteerd met een steeds harder sputterende man. Met eigen katoenen zakken naar de markt:  “maar dan moet ik zelf bedenken wat voor groenten we in de macaroni gooien.” Zelf allesreiniger maken: “Dat is wel heel extreem hoor.” Aardappels op de markt kopen: “Nu kost eten koken ons een half uur extra (want we moeten aardappels schillen).” De beste strategie tegen deze gemakzucht? Gewoon doen en daarna stug volhouden, dan draait Henry vanzelf bij.

Afval scheiden
In december stond recyclen op het programma. Henry lijkt afvalscheiden het summum van gedoe te vinden (“Het komt toch allemaal in de afvalverbranding van HVC die duurzame warmte levert”), dus ik was hem al een paar maanden aan het voorbereiden: Ik kocht ruim van te voren een fatsoenlijke afvalbak en begon zelf al zoveel mogelijk te scheiden. Maar Henry blijft het toch makkelijker vinden om billendoekjes te gebruiken voor het afvegen van ons dochters gezicht, en vervolgens het vieze billendoekje in het lege yoghurtpak te duwen. Sta ik niets vermoedend een over-datum yoghurtpak uit te knijpen boven de wc, komen er billendoekjes uit.

Maar inmiddels scheiden we het merendeel van ons plastic, glas, papier en GFT. Zo blijft er een klein beetje restafval over, wat behoorlijk gaat stinken als je het niet snel genoeg leegt in de kliko. Onze grijze kliko wordt in de nabije toekomst een plastic-kliko. Misschien dat een stinkende afvalbak Henry genoeg zal motiveren om tegen die tijd regelmatig naar de restafvalbak te lopen in de buurt.

Badkamer plastic
Bij het scheiden van het afval vergeten mensen (wij ook) vaak de badkamer: het meeste, maar niet al, het afval in de badkamer is namelijk plastic, dat dus ook gescheiden kan worden. Gelukkig had ik nog een ongebruikte luieremmer staan, die prima dienst kan doen als plastic bak in onze badkamer. Daarnaast heb ik afgelopen maand gekeken hoe ik het plastic gebruik in de badkamer kon verminderen, maar daarover meer in een volgend blog.

Kleding recyclen
Wat kon er nog meer gerecycled worden? Ik heb een stoffen tas met daarop de tekst: The only rule in fashion is recycle your clothes. Wat ik dan ook braaf doe tegenwoordig door versleten kleding naar de H&M of de C&A te brengen. Een sympathiek initiatief voor versleten overhemden is Little Boomerang, die er op bestelling babykleding van maakt. Toch wel speciaal als je uk rondloopt in het overhemd van haar vader, oom of opa.

Cadeaupapier uh stof
Gaandeweg de afgelopen maand begon ik steeds circulairder te kijken naar mijn gebruiksvoorwerpen. Kan dit product niet zo gemaakt worden dat het hergebruikt kan worden? Bijvoorbeeld cadeaupapier: erg onduurzaam, maar toch wel erg gezellig rond sinterklaas en kerst. Een cadeau is in een paar minuten ingepakt en in luttele seconden uitgepakt. Vervolgens beland dat fleurige papiertje in de papierbak. Maar er bestaan ook fleurige stofjes, die je dicht kan strikken i.p.v. plakken (zie foto). Dus toog ik naar de markt voor een paar couponnetjes stof. David vond de rode glinsterstof prachtig voor zijn vriend. Na afloop van het kinderfeestje pakte ik het stofje weer mee, gooide het in de wasmachine en het ligt inmiddels klaar voor ons volgende feestje.

Ieder zijn ding, samen duurzaam
Over cadeaus gesproken: goede kindercadeaus zijn vaak ook te koop op Marktplaats. Voor sinterklaas kochten wij allerlei tweedehands speelgoed voor de kids. Persoonlijk vind ik Marktplaats het summum van gedoe, maar Henry krijgt een kick van het onderhandelen op Marktplaats. Ach als Henry Marktplaats afschuimt en ik ons afval scheid, worden we langzaam maar zeker als gezin toch duurzamer.  

Reacties

Populaire posts van deze blog

Integreren, hoe dan? Elkaars feesten vieren

Verduurzamen, hoe dan? Afrekenen met cynisme en perfectionisme

Integreren, hoe dan? afl. 17 Op zoek naar een droombaan