verduurzamen, hoe dan? afl. het recept voor duurzaam schoon




5 maanden onderweg in onze duurzaamheidschallenge heb ik een werkende strategie ontdekt: elke keer dat ik iets nodig heb, zoek ik op wat het duurzame alternatief is. Lang leve internet! Afgelopen maand raakte mijn schoonmaakmiddelen op en dus ging ik op zoek naar duurzame alternatieven voor schoonmaakmiddelen. Het blijkt dat het recept voor schoonmaakmiddelen heel simpel is: Los huishoudzeep (de simpelste zeep dieje kan krijgen bij de drogist) op in water en voeg daar eventueel soda (allesreiniger), baking soda (schuurmiddel) en natuurazijn (wc-reiniger, maar pas toevoegen aan je schuurmiddel als je het in de wc stopt; gaat namelijk bruisen) aan toe. Geïntrigeerd zocht ik verder, hoe worden alle andere vloeibare zeepsoorten gemaakt?

  •        vloeibare handzeep: zelfgemaakte vloeibare zeep + eventueel glycerine (ook bij de drogist te krijgen)
  •        vloeibare shampoo: zelfgemaakte vloeibare zeep + eventueel Baking soda (glanzend haar), olijfolie (droog haar), kruidenthee (gekleurd haar).
  •        wasmiddel: zelfgemaakte vloeibare zeep + eventueel soda (voor blekend effect)
  •        afwasmiddel: zelfgemaakte vloeibare zeep + soda

Ik voel me enigszins bedrogen: als het enige wat we echt nodig hebben om alles schoon te houden zelfgemaakte vloeibare zeep is, waarom heb ik dan in vredesnaam al die jaren al die verschillende producten gekocht in al die plastic verpakkingen?

En dus raspte ik op een zondagmiddag een blok huishoudzeep, lostte het op in kokend water, nog even 5-10 minuten laten doorkoken, laten afkoelen en dan met een trechter in mijn lege zeepflessen gieten. De verhouding? Voor schoonmaakmiddelen: 50 gram zeep op 2,5 liter water. Voor handzeep: 50 gram per liter water, shampoo 50 gr op 3 liter water. Het lijkt er op dat de verhouding zeep/water met name afhankelijk is van hoe dik je je vloeibare zeep het liefst hebt. En hoe dikker je vloeibare zeep, hoe zuiniger in gebruik natuurlijk. Zelfgemaakte groene zeep heeft de neiging een beetje klonterig te worden als het stil staat. Voor gebruik dus even doorroeren om de vloeibaarheid terug te krijgen.

voor shampoobars
na shampoobars
Een ander alternatief voor vloeibare shampoo is de shampoobar: een moeilijk woord voor een lekker ruikend stuk zeep. Waar ik als kind mijn handen mee waste zeg maar. Niet vloeibaar, dus makkelijk mee te nemen in het vliegtuig. Onder de douche sop maken in je hand met de shampoobar en dat sop verspreiden over je hoofd. Eventueel kan je ook direct met het blok zeep over je haar smeren. Ik bestelde meteen een paar bars om uit te proberen, en bewaar ze in de aventbakjes die ik nog over had.

De shampoobars van Kudzu en Lush zijn zonder de gebruikelijke vulmiddelen en chemicaliën: Die zorgen voor dat extra schuimend effect maar zijn dus niet goed voor je huid. Je huid moet wel even afkicken van die chemicaliën waardoor je hoofdhuid in het begin wat raar kan reageren: de ene keer extra droog, vervolgens extra snel vet.  Maar alles went, zelfs rommelloze shampoo. Dat wist ik al doordat ik sinds jaar en dag de huidverzorgingsproducten van Nutrimetics gebruik. Daar zitten ook geen geraspte autobanden in. In een gemiddeld huidverzorgingsproduct zit maximaal 20% werkzame stof, Nutrimetics producten bestaan alleen uit werkzame plantaardige stoffen, en een beetje conserveermiddelen. In het begin moest mijn huid daar inderdaad ook aan wennen, maar inmiddels zweer ik erbij. Geen rommel op mijn gezicht, en super zuinig in gebruik.

Henry voelt zich alleen nog wat onzeker over het gebruik van een blok zeep in plaats van vloeibare shampoo. Ik zal hem een plezier doen en zijn shampoobar raspen en oplossen in water. Heeft hij weer zijn vertrouwde vloeibare shampoo terug.

Je kan ook zelf tandpasta maken, of met baking soda je tanden poetsen. Daar heb ik me nog niet aan gewaagd: Ik krijg mijn kinderen nu al met moeite aan het tandenpoetsen, poetsen met zout gaat hen niet enthousiaster maken, vrees ik. Maar zelfgemaakte tandpasta zorgt er wel voor dat je minder microplastics door het riool spoelt. Dus voor de echte helden onder ons, zet ik hieronder toch een link naar een recept.

Voor precieze recepten voor de verschillende schoonmaakproducten, zie bijvoorbeeld:
·        Allesreiniger: https://www.leesvoer.net/leesvoers-grote-overzicht-van-schoonmaakmiddelen/
·        Vloeibare handzeep: http://levenzonderafval.blogspot.com/p/blog-page.html
Tandpasta: https://www.hetkanwel.nl/2013/12/21/recept-maak-je-eigen-tandpasta/

Reacties

Populaire posts van deze blog

Integreren, hoe dan? Elkaars feesten vieren

Verduurzamen, hoe dan? Afrekenen met cynisme en perfectionisme

Integreren, hoe dan? afl. 17 Op zoek naar een droombaan