Verduurzamen, hoe dan? Juli-1: Hergebruiken!


Op onze camping zit een duurzaam eetcafé (aanrader!), met als mantra: reduce, reuse, repair, recycle. Voor de echte verduurzamer een top-mantra. 

Ik kreeg consuminderen niet zo snel in een challenge gegoten, maar ik raad iedereen het boek: “The Overspent American, Why we want what we don’t need” aan. Korte samenvatting: wanneer je stopt met jezelf vergelijken met je peers, of nog erger met mensen die het net een beetje beter hebben, ga je vanzelf minder consumeren. Qua recyclen zijn we na een jaar verduurzamen behoorlijk goed bezig. In de komende twee bloggen dus aandacht voor hergebruiken en repareren.

Juli: de laatste maand van mijn duurzaamheidschallenge is aangebroken, en ik smokkel een beetje. In plaats van me deze maand helemaal op hergebruiken en repareren te focussen, heb ik gedurende het jaar dingen hergebruikt en gerepareerd. Daarom hieronder een aantal voorbeelden van het afgelopen jaar.

DIY-Herbruikbaar notitiemateriaal
Eerder schreef ik al over herbruikbaar cadeauverpakkingsmateriaal: pak cadeautjes in in stof i.p.v. papier en je kan het makkelijk hergebruiken. Een andere doorn in mijn oog zijn de hoeveelheid notitieblaadjes die ik gebruik. Om enigszins georganiseerd te blijven heb ik lijstjes en planners nodig. Een ouderwets “things-to-do” boekje, memoblaadjes en een papieren agenda, zijn daarom haast noodzakelijke accessoires voor mij. Alleen alledrie kan je ze maar 1x gebruiken. Onze wereld ontbost al veel te snel, dus daar wilde ik graag iets op vinden.

Door mijn blog hebben google en facebook ook door dat ik aan het verduurzamen ben en dus komen er allerlei reclames voor duurzame producten langs op mijn tijdlijn.  Zo ook Whiteboard-notebooks. (bijvoorbeeld van greenbooks, van whiteboardschrift, van bambook, of van geschenkmeteenverhaal) Perfect concept!

Nu leerde een vriendin mij ooit dat je van plakplastic makkelijk je eigen whiteboard kan maken op je keukenkastje. Ik dacht dus: zou je van die insteekhoezen voor je multomap ook een whiteboard notitievel kunnen maken? Ja, dat gaat dus prima! Wanneer je je tekst wat lang op de insteekhoes hebt laten zitten, dan moet je alleen wel je wisser een beetje vochtig maken om de inkt weg te vegen.


Wasbaar
Een derde gebied waarop je makkelijk kan hergebruiken: toiletartikelen. Onze toiletartikelen zijn bijna allemaal wegwerpproducten: toiletpapier, wattenschijven, tampons, luiers, maandverband, billendoekjes, tandenstokers etcetera etcetera. Voor veel van deze artikelen zijn wasbare varianten beschikbaar. Dat scheelt veel in de afvalbak.

Zoals een bekende reclame voor een frisdrank ooit begon: “Het is misschien een beetje vreemd en je moet wel durven…” Dat is het gevoel dat bij mij opkomt bij deze wasbare producten, vooral bij wasbare luiers. Allereerst is het de vraag hoe de vermindering van afval opweegt tegen het extra water en energieverbruik door het extra wassen. Milieu Centraal zegt dat wasbare luiers duurzamer zijn dan wegwerpluiers, andere bronnen trekken dit in twijfel. 

Belangrijker voor mij is echter de hygiëne. Ik heb een goed stel hersens, maar ben niet erg getalenteerd op huishoudelijk gebied. Mijn grote nachtmerrie is dus emmers met wasbare luiers en billendoekjes die her en der verspreid door het huis staan te weken, wachtend op de volgende hete was. Henry ziet wasbare luiers ook helemaal niet zitten. We hebben het allebei gewoon niet zo op poep, zeg maar. Chapeau aan alle dappere ouders die het wasbare luier experiment aandurven, ik niet.

Maar andere wasbare producten wilde ik wel proberen: de wasbare zwemluier, de menstruatiecup i.p.v. tampons, aangevuld met wasbaar maandverband om eventuele lekken te voorkomen. Wasbare wattenschijfjes (wat eigenlijk een soort mini-washandjes zijn), en wasbare toetendoekjes (daarvoor haalde ik de spuugdoekjes te voorschijn). Deze wasbare spullen vond ik wel een succes.


Zwemluier
Met dochterlief zwommen we wekelijks afgelopen jaar. Dat zouden een hoop wegwerp-zwemluiers zijn geweest die we effectief een half uur per keer zouden gebruiken. Maar al vroeg in ons duurzaamheidsexperiment las ik bij toeval iets over wasbare zwemluiers. Ik was meteen enthousiast. We kochten onze bij www.bababoe.nl, die zonder problemen ruilden toen ik per abuis de verkeerde maat had besteld. Sindsdien gebruiken we deze zwemluier en ik ben er helemaal content mee.  

Vrouwen hygiëne
(Advies: sla deze paragraaf over als je niet tegen menstruatiepraat kan)
Zelfs van maandverband en tampons zijn er herbruikbare varianten: wasbaar maandverband en de menstruatiecup. In het geval van de menstruatiecup is het belangrijk om de juiste maat te kopen, check dit op https://cupkiezer.nl/ Ikzelf kocht om te proberen gewoon een van de kruidvat, maar denk dat ik beter een goede had kunnen kopen via deze site. En volg de instructies bij het in en uitbrengen: de menstruatiecup trekt vacuüm dus je moet hem diep inbrengen en bij het verwijderen het vacuüm eerst verbreken door erin te knijpen en ‘em te draaien. Als de cup goed zit, vind ik hem relaxter dan een tampon, want hij kan 12 uur blijven zitten i.p.v. 8 (en dus ook ’s nachts), hij vangt beter en meer op en je kan hem dus omspoelen en opnieuw gebruiken. Maar er is een catch: de cup zit niet altijd goed, en dan is het echt een nuisance. Nog een ander voordeel van de cup: in normale tampons zitten chemicaliën, die je liever niet in je lichaam wil hebben. Daarom ben ik trouwens voor noodgevallen overgestapt op YONI tampons (als het een keer niet goed lukt met de cup zeg maar), daar zitten geen rare chemicaliën of iets in. Voor eventuele lekken en lichte dagen gebruik ik wasbaar maandverband. Even uitspoelen na gebruik en met je hete was mee. Dus toch een emmertje om te weken, maar maar een klein emmertje en maar 1x per maand, dat scheelt.

Toetendoeken
Wasbare toetendoeken: het kostte enige overtuigingskracht om Henry zover te krijgen, maar ik zette door en geloof dat hij inmiddels ook overgeschakeld is. Komen eindelijk die stapels spuugdoekjes te pas. Toen mijn kinderen klein waren, waren die dingen echt te klein om eventuele “mondjes borstvoeding” op te vangen. Nadeel: ze gaan snel een beetje stinken, dus we verslijten er best veel in een week.

Wattenschijven
Deze staan eerlijk gezegd nog op mijn lijstje om zelf te fabriceren van overgeschoten washandjes ofzo. Ik gebruik ze dan ook super weinig en wil eerst mijn huidige wattenschijven opmaken. Maar voor hen die vaak make-up en verzorgingsproducten gebruiken: daar heb je geen watten voor nodig, dat kan dus ook met katoen. Kleine tip: maak je schijven van materiaal dat slechts licht absoberend is en bevochtig de schijven licht voordat je ze gebruikt. Anders zit al je make-up remover en gezichtstonic in je wasbare schijven i.p.v. op je gezicht. 

Conclusie:
Het afgelopen jaar raakte ik verrast door alle wegwerpspullen, waar een herbruikbare variant van blijkt te bestaan. Ik vind het ook best leuk om deze herbruikbare spullen te testen of zelf een herbruikbare variant te bedenken. Wat hergebruiken jullie? Laat je tip achter in de comments.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Integreren, hoe dan? Elkaars feesten vieren

Verduurzamen, hoe dan? Afrekenen met cynisme en perfectionisme

Integreren, hoe dan? afl. 17 Op zoek naar een droombaan