Verduurzamen, hoe dan? November: Leven zonder plastic en papier


Bomen en oceanen nemen CO2 op, dus voor een duurzame wereld is het belangrijk dat we genoeg bomen en genoeg (schone) oceanen hebben. Papier zorgt voor ontbossing en watervervuiling, plastic is van olie gemaakt en vervuilt onze oceanen. Minder papier en plastic gebruiken is dus een logische stap om te verduurzamen.

Maar waar te beginnen? Bij bewustwording: Hoeveel plastic en papier gebruik ik eigenlijk?
Ik bleek een grootverbruiker: qua papier ben ik dol op schriften, en boeken. Mijn bladmuziek is geprint op ‘gewoon’ printpapier (enkelzijdig, want dubbelzijdig is echt niet handig als je musiceert). Onze kinderen knutselen naar hartelust of spelen met plastic speelgoed. Een fotootje van mijn koelkast confronteerde me met de hoeveelheid plastic verpakkingen voor ons eten. Tenslotte betrapte ik mezelf erop extra plastic mee naar huis te nemen als ik spontaan langs de supermarkt ging op de terugweg van Davids school. Als onderdeel van mijn bewustwordingsproces besloot ik het plastic te scheiden, ik nam dus al een voorsprongetje op mijn december challenge. Een vuilniszak vol plastic per week was de opbrengst.

Goed, in een gemiddeld huishouden gaat er dus veel papier en plastic om: Een gemiddelde Nederlander gebruikt 140 kilo papier en 24 kiloplastic verpakkingen: We scheiden 74% van ons papier, en iets minder dan 40%van ons plastic.  Maar hoe dring ik mijn gebruik van papier en plastic nu concreet terug? De grootste klap kan natuurlijk gemaakt worden door eten en drinken anders te verpakken. Daarbij is dan wel weer lastig dat ik niet al het plastic voor papier wil vervangen, wat in de praktijk wel gebeurd. Gelukkig zijn er meer mensen die zichzelf hebben uitgedaagd om minder afval te creëren. www.levenzonderafval.com bleek een prachtige inspiratiebron. Katoenen zakken voor groente, fruit en brood, bijenwasdoeken voor kaas en etensresten. Lege potjes hergebruiken voor de salades en hummus. Zelf wasmiddel maken.

Bepakt en bezakt met mijn duurzaam verpakkingsmateriaal toog ik naar de markt. Mijn doel: plastic en papierloos boodschappen doen. Dat blijkt heel hard werken te zijn. Bij elke kraam moest ik de zak of doek paraat hebben voor ik bestelde en dan nog was het automatisme van de kraamhouders om de spullen in een plastic zakje te doen erg sterk. Bij de aardappelboer ging het mis, ik was aan het hannessen met mijn portemonnee en volle boodschappentas, dus ze had de aardappelen al in een plastic zak gedaan voor ik er erg in had. Waarschijnlijk had ik assertiever moeten zijn en de plastic zak moeten terug geven, maar dat is nog zo’n leerpuntje van me. De kaasboer stopte vrolijk een in plastic ingepakt stuk kaas in mijn bijenwasdoek. De bakker was enthousiast: Heb je die zakken zelf gemaakt? (Nee, dat is een challenge voor een andere maand). Als je echt zonder afval wil leven moet je vegetarisch worden: ik heb nog geen goed alternatief voor plastic gevonden om vlees in te verpakken. Iemand een tip? Voor sinterklaas vroeg ik een broodbakmachine, dat zal in aanschaf van brood veel schelen.

Qua papier vervang ik langzaam mijn papier voor gerecycled papier of steenpapier. Het knutselpapier voor de kinderen, mijn notitieboek en het wc-papier zijn al vervangen. Ook heb ik mijn e-reader nieuw leven ingeblazen. De ja-nee sticker die Henry een tijdje geleden eindelijk ophaalde bij de gemeente scheelt ons in ieder geval al veel in plastic verpakt en op papier gedrukt reclamedrukwerk. Ik hoop dat steenpapier (zie bijvoorbeeld paper on therocks) echt een vlucht gaat maken en ik straks steenpapier in mijn printer kan stoppen, mijn kinderen er mee kan laten knutselen, en mijn boodschappenlijstjes op kan schrijven. Daar is het nu nog wat te duur voor.

Ik ben nog niet helemaal tevreden met de uitkomst van deze challenge. Ik denk dat we als gezin nog wat meer tijd nodig hebben om om te schakelen naar een plastic en papierloos leven. Wordt vervolgd…

Reacties

Populaire posts van deze blog

Verduurzamen, hoe dan? Afrekenen met cynisme en perfectionisme

Integreren, hoe dan? Elkaars feesten vieren

Integreren, hoe dan? afl. 17 Op zoek naar een droombaan