Integreren, hoe dan? afl. 13 Een hartverwarmende ontmoeting


Heb je behoefte aan een hartverwarmend schouwspel in deze donkere dagen voor kerst? Tip: stel je niet-westerse vrienden voor aan je ouders!

Geloof me: Mijn westerse vrienden zijn beleefd en vriendelijk tegen mijn ouders, maar dat valt werkelijk in het niets bij het respect dat mijn niet-westerse vrienden mijn ouders betonen.

Een goede Afghaanse vriend studeert in de buurt van mijn ouders in een aanverwant vakgebied van mijn vader. Dus wij moedigden hem aan eens kennis te gaan maken met mijn vader. Vol enthousiasme kwam hij terug: mijn ouders waren zulke goede mensen! Mijn vader had zulke goede adviezen! Mijn moeder was zo gastvrij! Een tijdje later zagen ze elkaar weer bij ons thuis. Mustafa's oosterse opvoeding kwam helemaal tevoorschijn toen hij mijn ouders begroette, en ik kon alleen maar glimmen van trots. Ook onze Syrische vrienden hebben mijn ouders in hun hart gesloten. Het geeft mij elke keer weer goede zin als ze vol belangstelling vragen hoe het met mijn ouders gaat om hen vervolgens de hemel in te prijzen.

Ouderen hebben een hoge status in het oosten, veel hoger dan in Nederland. En mijn oosterse vrienden zetten mij aan het denken over hoe ik met ouderen omga: Van de zomer troffen we een verdwaalde oudere buurvrouw aan bij onze achtertuin. Ik bracht haar terug naar het bejaardentehuis in de buurt. Beginnende dementie waarschijnlijk. Ik was vriendelijk en respectvol denk ik, maar ik kon waarschijnlijk niet tippen aan mijn oosterse vrienden. Ik heb toch de neiging om deze vrouw vooral te zien als een zielige hulpbehoevende dame wiens beste tijd achter haar ligt. Sjonge: als ik later oud ben, hoop ik dat mensen mij zien zoals mijn oosterse vrienden mijn ouders zien, in plaats van zoals ik naar deze bejaarde buurvrouw keek.

Mijn oosterse vrienden leren mij omdenken, meer als Burke naar ouderen te kijken: zij zijn de reuzen op wiens schouders wij staan. Hun inspanningen hebben ons gebracht waar we nu zijn, hun levenservaring is een bron van wijsheid waaruit we nog steeds kunnen putten. Onze ouderen eren is niets meer dan onze schuld aan de vorige generatie inlossen. Een beetje meer oosters respect voor ouderen geeft hen de waardevolle rol in onze samenleving, die we allemaal nodig hebben.

Ik wens jullie kerst in verbondenheid met elkaar, en een hoopvol 2019.


Reacties

Populaire posts van deze blog

Verduurzamen, hoe dan? Afrekenen met cynisme en perfectionisme

Integreren, hoe dan? Elkaars feesten vieren

Integreren, hoe dan? afl. 17 Op zoek naar een droombaan